marți, 28 iunie 2011

Haruki Murakami - 1Q84 (vol. 2)

Pentru vol.1 click aici. În volumul 2 am impresia că Murakami a cam lungit-o nejustificat. Capitole întregi personajele făceau acelaşi lucru, învârtindu-se în jurul cozii. Părerea mea este că un singur volum de 400 pagini putea cuprinde absolut tot ce a exprimat Murakami în 750 de pagini, adică în cele două volume. Dar să vedem ce s-a întâmplat notabil în volumul 2:

- Tengo este vizitat la serviciu de un personaj ciudat, îmbrăcat răpciugos. acest personaj pare să ştie multe despre viaţa sa persoanală. doreşte să-i ofere o bursă pentru activitatea literară şi se ţine cam scai de Tengo. (genul acesta de personaj parcă mai apare în unul din romanele lui Murakami, dar nu îmi mai amintesc exact în care). personajul este într-un fel ameninţator în mod indirect prin ceea ce spune şi prin comportamentul său
- Aomame se pregăteşte sârguincios pentru asasinarea liderului sectei Pionierii, cel care violează fetiţele de 10 ani care încă nu au menstruaţie. şi-a violat chiar şi propria fiică, pe când aceasta avea 10 ani, adică pe Fukaeri. Tamaru, bodyguardul Doamnei îi face rost de un pistol şi-i aminteşte celebra vorbă a lui Cehov, ceva de genul : dacă apare un pistol în scenă, până la sfârşitul piesei se va trage cu el. Aomame vrea pistolul pentru a se sinucide în caz în care e prinsă, că pentru Lider a pregătit asasinarea ei specifică, dăltiţa cu ac înfiptă în ceafă. Doamna aranjază ca Aomame să-i facă şefului o şedinţă de streching şi cu această ocazie să-l omoare
- Tengo îşi vizitează de două ori tatăl, cel care în copilărie îl purta duminicile după colectarea taxei radio tv. presupunerea că nu e tatăl lui real este aproape 100% confirmată. a doua oară când îl vizitează, tatăl e în comă, iar fiul îi povesteşte câte ceva din viaţa lui. despre mama lui tot nu afla mare lucru
- Liderul se pare că e cam bolnav şi necăjit şi oricum e pe moarte, dar asta e starea lui de Lider şi de om special. îi povesteşte lui Aomame că uneori intră într-o stare ciudată, nu-şi mai simte corpul şi rămâne paralizat, dar cu penisul în erecţie. atunci vestalele vin şi fac sex cu el, care oricum nu se poate mişca. Liderul recunoaşte că a întreţinut relaţii sexuale cu fetiţele şi chiar cu propria fiică. O roagă pe Aomame să-l omoare, ceea ce se şi întâmplă
- Fukaeri se reîntoarce şi se mută la Tengo. Tengo experimentează şi el starea Liderului, adică rămâne paralizat şi cu penisul în erecţie, iar Fukaeri (acum la 17 ani) face sex cu el. Are sânii superbi, dar păr pubian lipsă, atipic pentru o japoneză. Oare de ce nu are păr pubian?
- Aomame este ascunsă într-un apartament secret pus la dispoziţie de Doamna. Citeşte acolo Crisalida de aer, devenit bestseler
- sincer să fiu nu prea am înţeles prea bine chestile fantastice din carte, mai ales chestia cu crisalida de aer unde se formează o filia care seamănă perfect cu mater. în crisalida de aer ţesută de Oamenii Mici care au ieşit din capra moartă, era tot Fukaeri dar era doar filia ei care avea rol de perceptor
- aflăm cum Fukaeri a fugit de la pionieri, dar filia ei a rămas în urmă. poate cu aceasta filia a întreţinut Liderul relaţii sexuale? sau filia a fugit şi a întreţinut Tengo relaţii sexuale cu ea? filia este cea care nu are menstruaţie şi nici păr pubian?
- o astfel de filia din Crisalida de Aer iese şi la sfârşitul volumului 2, când Tengo îşi vizitează a doua oară tatăl la sanatoriu. filia lui Aomame pe când ea avea 10 ani. să ne reamintim că la 10 ani, Tengo si Aomame, fiind colegi de clasă, s-au ţinut de mănă si au incercat un sentiment de neuitat
- Aomame şi Tengo se caută, călăuziţi de cele două luni de pe cer. Aomame chiar îl zăreşte pe Tengo pe toboganul din parcul de lângă blocul său, dar până se duce după el, acesta pleacă
- Aomame încearcă să găsească calea de ieşire din 1Q84, scara de pe autostrada suspendată pe care a coborât la începutul cărţii. Îi cere unui taximetrist să o ducă în acel loc pentru a coborâ iar pe scară, dar scara nu mai este acolo. Aomame este blocată în lumea 1Q84. Finalul cărţii o găseşte cu pistolul de la Tamaru pe care şi-l bagă în gură şi se pregăteşte să apese pe trăgaci. Oare să avem un final ca în Fight Club? rămâne de văzut în 1Q84 volumul 3.

Prietene Ionescu, să sperăm că vei adăuga ceea ce am omis eu şi de asemenea vei explica cumva simbolistica personajelor. Cu siguranţă Murakami se foloseşte de simboluri pentru a sublinia unele aspecte ale vieţii, societăţii şi lumii în general.

2 comentarii:

  1. o adresa de contact la blogul asta nu exista? sa-ti trimit 2 piese cu l. arm strong foarte frumos povestite de acest semiimpostor care este marukami. atlanta blues si chantez les bas.

    simbolistica personajelor? nu cred ca a avut in minte asa ceva.
    final ca in fight club? adica o pula de final?

    RăspundețiȘtergere
  2. http://www.guardian.co.uk/books/2011/nov/25/haruki-murakami-bad-sex-award

    un nou binemeritat premiu pentru autorul nipon? sa-i uram subţes!

    RăspundețiȘtergere