joi, 3 noiembrie 2011

Bătăi luate în şcoală

Cred că am fost printre ultimele generaţii de elevi care luau bătaie în şcoală de la profesori. În zilele noastre mai degrabă se întâmplă invers, adică elevii bat profesorii. În ciclul primar aveam o învăţătoare, tovarăşa Gheghea, care dacă se întâmpla să greşesc la vreo întrebare, sau să nu fiu atent la oră, mă trăgea de perciuni şi de asemenea spunea : "Uf,uf, domnu' cumsecade, de ce nu eşti atent?". Nu excelam în răutăţi, dar alţi copii au luat chiar şi palme peste faţă de la ea. Eram dominaţi de frică şi trebuia să ne străduim să fim cât mai buni, pentru a evita astfel de corecţii. În ciclul gimnazial, diriginta, profesoară de limba rusă, avea o practică şi mai de temut. Cu un baston făcut din mai multe sârme înădite bătea copiii la palmă. La ora de dirigenţie verifica catalogul, iar cei care aveau note de 3 sau 4 erau scoşi în faţa clasei şi bătuţi la palmă cu acel baston. Umiliţi în faţa clasei, nu orişicum. Bastonul purta numele de Albişoara. Ustura al dracu de tare. Într-o pauză ţipam pe geam după câţiva colegi, împreună cu Ursulanu (ăsta era un băiat de la noi din clasă, tare greoi. Minţea de îngheţau apele. Ne spunea că taică'su este ambasador printr-o ţară străină). Ne-a auzit profesorul de fizică, Leibovitz Mauriciu. Ne-a chemat la el şi ne-a făcut praf urechile de cât ne-a tras de ele. "De ce ţipaţi aşa, mă?". Totuşi cele mai grele corecţii le-am observat la profesoara de română, care era şi membră de partid şi ceva secretar general al pionierilor pe sector, o funcţie importantă oricum. Slavă Domnului, de mine nu s-a luat, dar avea câţiva clienţi, elevi buni, care participau la olimpiade. Îi scotea la tablă şi le dădea exerciţii de gramatică grele, analiză sintactică şi morfologică. Când greşeau flagrant, îi dădea cu capul de tablă. Cum să se mai poată concentra un copil în asemenea situaţie? Mi-o amintesc şi acum pe colega mea, Matei Ioana, dată cu capul de tablă, cu lacrimile curgându-i şiroaie, încercând să analizeze cât mai corect fraza "Munţii noştri aur poartă, noi cerşim din poartă-n poartă.". Oare se făcea educaţie mai bună cu parul? Generaţile mai vechi sunt mai valoroase ca cele actuale? Erau copiii mai politicoşi şi mai disciplinaţi atunci? 

8 comentarii:

  1. toar'sa diriginta il chema pe sectoristul iacob sa bata elevii rai. si cred ca avea o palma grea, nemernicul roscat. intr-o buna zi, tovarasa se gandea cine ar mai trebui pedepsit si l-a indicat pe m. asta nu era un baiat chiar asa rau, dar a incasat-o. dupa ce a plecat sectoristul si-a amintit tova ca era un elev mult mai interlopistic care scapase neatins si acum ranjea satisfacut. in orice caz, m. n-a iertat-o prea usor pe tovarsa. si pentru palma si pentru alta poveste.la finele clasei a opta l-a surprins plimbandu-se in parc cu o blonda miniona de la noi din clasa, o premianta. nu mai tiu minte ce masuri a luat. daca o fi luat. ce era sa le faca? probabil ca doar i-a mustruluit.

    sa mai spunem ca m-am tot intalnit cu m. pe stadionul progresu in anii 90. eu suporter, el jandar. pana la urma i-o fi prins bine palma aia?

    auzi, ieri vedeam la tv- copil batut de un jandar la cererea profei de religie. deci inca se mai practica.

    mai auzi- l-am cautat pe m. pe net. nu am gasit decat niste declaratii de avere. si numele sotiei. nu e miniona aceea.

    RăspundețiȘtergere
  2. bine ca nu esti un suporter turbulent si astfel ai scapat de bulanul lui m.

    eu despre Ursulanu nu mai stiu nimic.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am si eu amintiri din scoala primara de genul acesta. Profa de mate, era un fel de spaima scolii. Severa, dura, si pe deasupra si urata. Te ridica din banca de perciuni si daca nu aveai tema facuta te batea cu echerul la palma. Treptat insa mi-am dat seama ca matematica imi place, ca profa daca tu aratai ca vrei era in stare sa iti explice de 100 de ori. Prin clasa a VI-a am facut hepatita, fiind in spital am ratat teza la mate. Intors la scoala la prima ora de mate a venit la mine "Cand vrei sa dai teza?" eu ca sa scap am spus ca o dau ora urmatoare, eram convins ca o sa fie jale. Nu a fost. La ora urmatoare m-a trimis in prima banca, singur, mi-a dictat subiectele si am luat 10. A ramasa tot profa severa, dura, urata, spaima elevilor, dar pentru mine si alti cativa a ramas profa carea facea matematica sa para o joaca. Ajuns in liceu, proful de mate si inca doi-trei erau renumiti "daca ai ora cu proful x, e belea frate". Si l-am avut prof de mate. 4 ani, cat a durat liceul, la mate nu am luat sub nota 8 cu o exceptie: in primul trimestru de a 11-a parintii mei urmau sa plece in excursie la turci 7 zile. Cu 2 zile inainte tata anunta "Nu pot merge, probleme la birou. Sebi daca vrei mergi tu cu mama". Stiam ca urma teza la mate exact in perioada aceea dar mi-am spus "Nu e bai, o dau eu cand vin". Am vorbit cu diriga, i-am explicat problema cu tata si ca lipsesc o saptamana. Femeia a inteles, era in `91 si Turcia era pe atunci o "afacere". Intors la ore profu de mate m-a primit cu zambetul pe buze "a venit si plimbaretul". Povestea s-a repetat, a doua ora de mate am dat teza. Singur, in prima banca, cu cartea de mate in fata. Am luat 2!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. da de stors buretele de sters tabla in capul elevului ce zici? saracul f.!

    RăspundețiȘtergere
  5. Sebi, pana acum n-am cunoscut aceasta latura a ta, de elev eminent.
    Am si eu o poveste cu prafa de mate din gimnaziu. In clasa a V a la teza iau 9,50. Ok, nu ma supar, dar ma uit pe teza unui coleg si vad ca el are 10 si a facut exact ca mine. Ma duc cu teza la taica'miu si i-o arat. El isi da seama ca profa a gresit la corectat si a doua zi m-a trimis sa ma duc sa-i zic. I-am zis si profa n-a avut ce face si-a recunoscut greseala. Insa mi-a zis chiar asa : "sa te astepti la o ascultare strasnica". Ora urmatoare m-a scos la tabla si mi-a dat un 6, o nota pe care nu o mai luasem niciodata la matematica pana atunci. S-a razbunat. Infecti erau unii profi.

    Radu, pai sa nu bagi in pizda masii astfel de profesori? Totusi ce facuse saracul f de s-a ales cu asta ?

    RăspundețiȘtergere
  6. era un invatator, din cate tin minte, un batran cam nervos. si noi cred ca eram in gymnasiu. probabil isi facuse invatatorul de lucru pe la noi prin clasa, o fi fost os, cine mai stie? saracul f? probabil ca nu stersese bine tabla.

    RăspundețiȘtergere
  7. Diriginta, altminteri mai afabila asa, avea doua practici: prima, ca numea periodic un responsabil cu tinut scorul fiecaruia (ce prostii faceai si, ca atare, ce punctaj de pedeapsa aveai) si, pe baza acestui scor, o incasei intr-un fel sau intr-alt fel, mai mult sau mai putin. A doua, ca te calca locomotiva cand ti-era lumea mai draga: avea niste pantofi cu toc cu care te calca pe degetele de la picioare, undeva deasupra bazei, cum sa zic. Asa se numea procedura: te calca locomotiva. Dar teroristii erau altii: Grosu, profesorul de muzica (nu dadea fizic, dar era cel mai batjocoritor dintre toti si cel mai mare cersetor si tapangiu) si Tarliceanu, de mate, care dadea castane cu cheia. Pe asta din urma nu l-am avut profesor decat ocazional, cand lipsea madam Anghel, o bomboana de femeie.

    RăspundețiȘtergere
  8. La noi, la școala de lângă stadion, spaima școlii era Ion, zis Saddam Hussein (că era tuciuriu, cu o mustață mare și neagră).

    Profesor de matematică, total nepriceput (preda mereu aceleași 3-4 lecții ușurele, că nu știa nici el mai mult), și cam bețivan: tot timpul mirosea a alcool (pe lângă tutun și transpirație), venea mahmur la ore.

    Din ce știam de la colegii mai mari, cu fetele era libidinos, iar cu băieții caftangiu. Cu tot arsenalul: ridicat de perciuni, palmă simplă, dos de palmă, mână sucită la spate, riglă pe spinare. Preferata lui era "ghicitoarea": ridica ambele palme și întreba "cu care dau ?" - și lovea cu ambele deodată.

    Când am auzit că o să-l avem și noi pe "Saddam" ca profesor într-a opta, ne-a luat panica.

    Din fericire, tocmai avusese un mega scandal cu părinții de la o altă clasă, și directoarea l-a pus bine la punct. Așa că am scăpat nebătuți. Se vedea că suferă, că e ca un leu în cușcă, dar era nevoit să se abțină de la corecții fizice. Și suferea tare, că eram o clasă plină de obraznici, deci tentația era imensă.

    RăspundețiȘtergere