duminică, 13 noiembrie 2011

Charles Bukowski - De duzină


Titlul original al romanului este "Pulp", însă cei de la Polirom au preferat această traducere, care nu ştiu cât de corectă este. Personajul principal, Nicky Belane, un detectiv din Los Angeles desprins cu adevărat din literatura revistelor Pulp sau din benzile desenate, rezolvă cu mai mai multă sau mai puţină pricepere diverse cazuri ale unor clienţi precum Doamna Moartea, o extraterestră, scriitorul francez Celine şi alţi ciudaţi. Belane şi toate personajele dau dovadă de multă şmecherie golănească, dialogurile sunt mai tari ca ale lui Tarantino în Pulp Fiction, imaginaţia lui Bukowski dă pe afară. Cartea este cumva şi o bătaie de joc la adresa întregii literaturi cu detectivi, cam pişându-se pe Sherlock Holmes, Hercules Poirot, Maigret, etc. Dacă ar fi să-l asemăn pe Bukowski cu cineva din lumea muzicii, l-aş asemăna cu Tom Waits. E ultimul roman al lui Bukowski, scris după 70 de ani, cu puţin înainte de a muri.

8 comentarii:

  1. m-am uitat pe situl de web al editurii polirom la cele 2 romane de bucovschi pe care ni le recomanzi atat de calduros. nu m-au convins. nu, nu. pare simplut in gandire si mijloace de iesprimare. dar poate doar pare, nu?
    in plus, pe shelrock holmes nu e bine sa te usurezi. vei vedea din decembrie de ce, daca nu stii deja.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asadar iti place Kant? O opera scrisa simplu, direct, brutal nu e buna? Sherlock Holmes e abur plutind prin aer, fara niciun continut, doar o carte pentru liceeni. Bukowski le da clasa multor scriitori. Datorita sinceritatii frapante cu care si-a scris operele, multi cititori nu reusesc sa inteleaga pe deplin drama acestui om. Oricum, Charles Bukowski este un scriior pe care fie il iubesti dupa primele randuri, fie il urasti toata viata. Nu exista cale de mijloc.

      Ștergere
    2. îmi place kant emir. kant nu am citit.
      o operă scrisă simplu, direct, brutal poate fi bună sau rea, la fel ca și o operă scrisă complicat, indirect, delicat.
      trebuie să recunosc: nu mai țin minte că am scris rândurile alea de mai sus. din discuția ulterioară bag de seamă că nu mă refeream la cărțile lui connan doyle ci la filmele inepte, aș zice, ale lui guy ritchie.
      sunt destul de sigur că dacă aș citi ceva de bukowski nici nu l-aș iubi, nici nu l-aș urî

      Ștergere
  2. radu, daca vrei sa citesti ceva filozfic, ceva plin de metafore, epitete si alegorii, ceva din care sa inveti, atunci nu e recomandat sa-l alegi pe Bukowski. totusi, daca vrei sa te amuzi, sa razi, sa citesti ceva k-terinca maxima, dar sa vezi si viata interesanta a unui om obisnuit, ia-l neaparat pe Bukowski.

    nu stiu care e treaba cu holmes. explica-mi tu.

    RăspundețiȘtergere
  3. o sa vezi in noul film al lui guy ritchie cat de periculos este holmes

    RăspundețiȘtergere
  4. nu am vazut nici filmul din 2009. nici n-am stiut ca e produs de guy ritchie.
    incearca-l pe Bukowski!

    RăspundețiȘtergere
  5. Apropos de Pulp Fiction, "Primer" tot n-ai servit, este?

    daca e cu detectivi, mi-ar place s-o citesc. me imi plac chestiile care au actiune in ele.

    RăspundețiȘtergere
  6. nu am vazut.
    pai citeste-o. o gasesti pe siteul Polirom cu doar 5 lei.

    RăspundețiȘtergere