duminică, 29 aprilie 2012

Cezar Paul Bădescu - Tinereţile lui Daniel Abagiu




















Cartea parcă e o combinaţie între alte două cărţi, total diferite între ele deşi pleacă de la un punct comun, şi anume Yukio Mishima - Confesiunile unei măşti şi Ion Creangă - Amintiri din copilărie. Pare foarte ciudat, dar asta este impresia pe care mi-a lăsat-o. Cezar Paul Bădescu povesteşte despre copilăria şi tinereţile sale, dar şi despre etapele formării sale ca adult, însă nu ca scriitor. Avem parte de un autor foarte sincer, care vine cu explicaţii suplimentare la timpul prezent, după ce povesteşte lucruri din trecut. Sunt întâmplări prin care toţi tinerii au trecut. Bătăi în şcoală, amintiri alături de bunici, bătăi luate de la părinţi, prima dragoste, primul futai, emoţiile specifice vremii. Avem chiar şi un mic capitol despre nostalgia comunismului. Cezar Paul Bădescu pare un scriitor bun, însă nu cred că a confirmat, fiind deja la vârsta când trebuia să fie în deplină ascensiune. Cărtărescu în prefaţa cărţii îl face delăsător. După prezenta carte, Bădescu a mai scos un singur roman, Luminiţa mon amour, pe care am avut norocul să-l găsesc la librăria Cărtureşti, la doar 10 lei. Am să-l citesc cât de curând. Nu doar aceste amintiri ale tinereţii sunt comune la operele lui Bădescu şi Creangă. Dacă Ion Creangă a scris Povestea pulii, Paul Bădescu a scris o poveste despre pula lui John Wayne Bobbitt. Capitolul meu preferat din carte este cel în care tânărul Daniel Abagiu pleacă la mare alături de părinţii săi. Mi-a plăcut mult cartea şi sper ca acest scriitor fin să-şi revină şi să scrie cel puţin 5-6 romane, facând astfel să fie mai apropiat ca valoare de Mishima, nu de Creangă. Are talent.

6 comentarii:

  1. Dacă e aşa, îi doresc să scrie un sac de romane.
    N-am înţeles care e după tine raportul valoric dintre Creangă şi Mishima.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cam ca raportul dintre berile Marbema si Amstel, unde Mishima este berea olandeza.

    RăspundețiȘtergere
  3. De Marbema am dat doar la tine pe blog, ai inventat-o ?

    Câţi ani aveai când ai citit "Amintiri din copilărie"? La mai puţin de 30, consideră că nu ai citit-o.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ultima oara am citit Amintiri din copilarie pe la 12 ani. Si nu zic ca a fost rea, dar citeste-l pe Mishima si apoi fa singur comparatia.

    Marbema era o bere care se producea la Mamaia. Ultima oara am vazut o sticla din aceasta bere in anul 2001, in frigider la gazda din Mangalia.

    RăspundețiȘtergere
  5. revin cu o precizare. Malbera se numea. am gresit eu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil că ai confundat-o cu Arbema, o bere cu un nume la fel de ciudat.

      La noi, Creangă este un autor popularizat, trecut prin filtrul prost al didacticismelor. "Amintiri din copilărie" nu e o carte pentru copii.
      Când scrii despre cărţi, îmi faci impresia unui consumator de vinuri, nu a unui degustător. S-ar putea să pierzi nuanţe importante.

      Ștergere