marți, 13 noiembrie 2012

Mămăligă cu ciuperci

Poate îţi mai aduci aminte, dragă Radu Ionescu, ploua torenţial în dimineaţa când ne-am întâlnit pentru a-mi da cărţile din comanda comună pe care ai făcut-o pe siteul Elefant. Te-am aşteptat vreo cinci minute în staţia de autobuz, am mai stat cinci minute de vorbă, după care am plecat spre muncă unde am ajuns ud fleaşcă. Am stat aşa toată ziua, sperând că cele două romane (Noapte bună, copii! şi Rădăcina de bucsau) vor fi superlativ de bune. Amândouă au fost recomandate de tine şi recunosc că nu mă bazez întotdeauna pe recomandările tale, care uneori sunt departe de a fi pe gustul meu. Însă de această dată nu ai dat greş, drept pentru care am să te învăţ atât pe tine cât şi pe cititorii acestui blog despre un fel de mâncare simplu, dar foarte gustos.

Mămăligă cu ciuperci. La un moment dat se aminteşte despre acest preparat în cartea Rădăcina de bucsau. Poate e ceva obişnuit în acele locuri (satul Haretei din judeţul Bistriţa), însă prin părţile Munteniei mămăliga se mănâncă mai degrabă cu unt, branză ori smântână. Sau goală ca garnitură lângă sarmale.

Punem la tigaie (de preferat una cu pereţii mai înalţi cum sunt cele din gama Favorit de la Ikea) ciupercile (cam 1 kg), un ardei roşu şi o ceapă. Lăsăm la foc până ce legumele elimină toată apa şi se coc un pic. Nu folosim deloc ulei în acest proces, pentru că nu este sănătos. Puţin ulei de măsline adăugăm deasupra legumelor abia când s-au deshidratat. Şi tot spre final, cam cu 3 minute înainte de a opri focul, adăugăm 5-6 căţei de usturoi tăiaţi mărunt şi o legătură de mărar. Între timp pe fundul unui castron mai mare radem brânză sărată de oaie, caşcaval şi câteva bucăţele de unt. Turnăm ciupercile şi celelalte legume peste brânzeturi, iar la final turnăm peste toate mămăliga fierbinte (cum se face mămăligă nu mai spun, pentru că o ştie şi un copil) şi amestecăm. Este un fel de mâncare delicios. Nici nu se simte că e un fel de mâncare fără carne, atât e de consistent. Alături am servit un vin excelent, Mustoasă de Măderat. Pe pagina de facebook a blogului găsiţi şi poze.

11 comentarii:

  1. De ce trebuie să faci reclamă pentru Aichia? Iar pentru Radu ... mai bine îl chemai la un pahar de Mustoasă servit în compania șarpelui.

    RăspundețiȘtergere
  2. imi aduc aminte. trebuia sa ne intalnim pe la fara 25, eu am intarziat un pic. de atunci stiu ca daca trec pe la fara 25 pe acolo ajung lejer la uzina pana la fics. daca trec la fara 15, e la limita.
    imi aduc aminte ca trebuia sa primesti si o a treia carte, pe care insa nu o mai aveau pe stock cei de la elefant. o vei primi indata in format buleftronic, oferita gratees de acelasi sit de web.
    o reteta tocmai buna de lasata secului. si cred ca vinul e de madera. ce e aia măderat? poate moderat?


    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. oare prin ce statie trebuia sa trec la fara 25 ca sa ajung la timp? acolo, cum intra 104 pe vatra luminoasa? uitasem de mult de acest reper. oare care era a treia carte? nu cred ca am gatit vreodata mancarea asta.

      Ștergere
    2. gata, am gătit-o. fără ardei, usturoi și mărar.

      Ștergere
    3. a fost bună? ai servit o horincă înainte?

      Ștergere
    4. bună a fost. horincă? nu mulțumesc. e improprie consumului uman. o fi bună pentru dezinfecție.

      Ștergere
    5. Horinca este grozavă. In iunie 2020 am cumpărat 3 litri de la Nea Pătru din Ocna Șugatag. Mai am 1 litru. Have you ever been to Ocna Șugatag?

      Ștergere
  3. Eh, Eufrosin. Asa de ce fac reclama la toate cartile despre care scriu aici?

    Măderat (în maghiară Magyarád) este o localitate în județul Arad, Transilvania, România, componentă a orașului Pâncota. Asa zice pe wiki. Bine, stiu ca stiai si vrei doar sa glumesti cu mine, dar mai citeste pe aici colegul meu Sebi si este indus in eroare pe urma.

    RăspundețiȘtergere
  4. cartarescu a stat pe strada pâncota cand era fuarte mititel.

    RăspundețiȘtergere
  5. mi-ai dat o idee bună, mulţumesc, am s-o pun în practică în curând, cu mici adaptări. ardei iute sau capia?

    RăspundețiȘtergere
  6. eu nu folosesc ardei iute din cauza problemelor gastrice pe care le am.

    RăspundețiȘtergere