luni, 24 februarie 2014

Radu Pavel GHEO – Adio, adio, patria mea cu î din i, cu â din a

O colecţie de impresii pe care autorul le-a strâns în perioada de un an, cât a fost emigrant în USA. O carte sinceră despre o lume care nu seamănă cu ceea ce arată filmele hollywoodiene, o lume în care Radu Pavel Gheo nu s-a adaptat şi pe care în cele din urmă a părăsit-o. Părerile scriitorului sunt discutabile, iar eu nici nu pot fi de acord cu ele, dar nici nu le pot contrazice, pentru că nu am încercat vreodată să emigrez. Însă pe de altă parte sunt mii de români plecaţi de zeci de ani în USA care s-au realizat şi care nu doresc să revină vreodată în România. Până la urmă totul ţine şi de caracterul omului. Unii sunt făcuţi pentru a începe o nouă viaţă, alţii nu. Radu Pavel a scris aceste impresii undeva prin 2001, iar acum după 13 ani cartea pare un pic demodată şi amuzantă din acest punct de vedere. De exemplu omul se plânge că primeşte restul la fiecare centimă şi că are în permanenţă buzunarele pline de mărunţiş, iar la noi în România nu se întâmplă acest lucru, pentru că fie vânzătorul uită să-ţi dea restul, fie îţi dă o gumă de mestecat în loc. Păi în prezent nu mai e deloc aşa. Eu chiar am discuţii cu casierele de la Lidl care îmi dau ca rest multe monede de 1 ban. Se mai vorbeşte despre munca în USA comparată cu cea din România, unde se trage mai mult ursul de coadă. Cu siguranţă aşa era înainte de 2000, însă pe atunci în România nu erau corporaţii şi corporatişti care să munceasă 12 ore/zi. De asemenea se vorbeşte foarte mult despre mâncare, despre junk food-ul şi semipreparatele care atunci nu erau aşa prezente în cultura românească, dar acum o domină. Se mai vorbeşte despre bucuria americanului de a face shoping. Să ne amintim că în 2000 nu existau hypermarketuri în România. În prezent nu suntem aşa diferiţi de cetăţenii USA. Să mai spunem că autorul şi-a încercat norocul în statul Washington, care este undeva în partea de nord vest, la coasta Pacificului. Acolo presupun că lumea este mai sobră, mai muncitoare, mai corectă. Poate pentru un român e mai uşor într-un stat sudist, poate în Louisiana prezentată atât de frumos în serialul True Detective.

Mi-a plăcut cartea, mi s-a părut interesantă. O America descrisă altfel, de un om care a scris romanul meu preferat în limba română, "Noapte buna, copii!". RPG poate nu are dreptate în multe din ideile sale din carte, dar nu-i putem nega măiestria scriitoricească, talentul în exprimare.

9 comentarii:

  1. iata si o piesa din coluana sonoraa acestei cartz
    http://www.youtube.com/watch?v=gh1m0eC1004&feature=kp

    RăspundețiȘtergere
  2. imi amintesc perfect de melodie din carte. chiar am dorit sa o caut, dar nu am stiut dupa ce criteriu. era pusa la radio dupa atentatul din 11.09.

    RăspundețiȘtergere
  3. da, rpg nu isi aminteste bine titlul, zice de alt nume, nu malone, dar chiar si asa, cautarea mea pe google m-a dus imediat la piesa asta. ciudat.
    desigur, nu e vorba aici de malone muistul. el malone muistum. celebrul graffiti pe care l-am intalnit si la mare si cred ca si undeva la munte.

    RăspundețiȘtergere
  4. pana la urma care e treaba cu malone muistul? stiu si eu acest grafiti. cand eram in liceu si tineam cu utah jazz, colegii ma tachinau ca e vorba despre karl "the mail man" malone, celebrul PF, al doilea marcator al tuturor timpurilor din NBA.

    RăspundețiȘtergere
  5. Răspunsuri
    1. am corectat. vad ca esti interesat de carti cand vine vorba de autori banateni.

      Ștergere
    2. Păi sunt interesat de cărți, ca tot omul normal la cap. Nu mă prea interesează părerea ta despre ele, asta e altceva.

      Cred că ești mult mai bun ca scriitor decât ca cititor, poți s-o iei și ca pe o laudă.

      Ștergere
  6. Iată aici ceva legat de celebrul grafitti cu Malone Muistul și de originile cuvântului muie: https://www.youtube.com/watch?v=6RksQoABdRs

    A! Și să nu uit: Muie America!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Interesant.

      Da. Vorba lui Rebengiuc: "Al' mai prost om din lume e americanu."

      Ștergere