vineri, 22 august 2014

John Boyne - Băiatul cu pijamale în dungi

Cei de la Editura Rao ne spun câteva cuvinte, pe ultima copertă a cărţi, despre John Boyne, un irlandez născut la Dublin în 1971, autor al unor scrieri destinate copiilor. Şi "Băiatul cu pijamale în dungi" prin stilul simplu şi prin faptul că urmăreşte întâmplările unui copil de 9 ani pare desprinsă din literatura celor mici, dar nu prea este aşa. Stilul copilăresc prinde foarte bine, făcând cartea superbă şi inteligentă, iar la final adulţii vor plânge de atâta tristeţe şi vor condamna istoria. Bruno, băieţelul de 9 ani, pleacă din Berlin alături de familie pentru că tatăl său, militar, primeşte o nouă slujbă. Ajuns la destinaţie, la casa din Out-With (aşa înţelege Bruno că se numeşte noul loc) copilul este foarte surprins în momentul în care aruncă o privire de la geamul noii sale camere. Urmează o poveste incredibilă şi mi s-a părut foarte interesant faptul că noi, cititorii adulţi, ştim prea bine cum stau lucrurile, însă Bruno pare să nu aibă habar. O pagină neagră de istorie povestită altfel, cartea lui John Boyne reuşeşte să impresioneze maxim.

7 comentarii:

  1. eu am vazut filmul, m-a impresionat in mod clar, adica finalul a fost lacrimogen la greu. din aceasta cauza, am evitat cartea. inteleg ca tie ti-a placut, nu?

    RăspundețiȘtergere
  2. mi-a placut foarte mult cartea. mi-a parut foarte rau la final. mai impresionant ca orice alta carte sau film despre holocaust.

    RăspundețiȘtergere
  3. ps: comparabil poate doar cu finalul filmului La vita e bella.

    RăspundețiȘtergere
  4. Vreau să citesc și eu cartea asta! Până acum n-am auzit de ea. Mulțumesc pentru recomandare.

    RăspundețiȘtergere
  5. Răspunsuri
    1. cine mai știe azi de ăsta? era un bully în high school, din câte am auzit. în orice caz, voiam să spun că am acum un pacient care citește această carte. poate nu e un lucru bun, e prea demoralizantă.

      Ștergere